Scholieren in Nederland en Malawi maken samen een Global Goals Journal

In een uniek samenwerkingsproject hebben scholieren uit Utrecht en Lilongwe samen een krant gemaakt over de Global Goals

Leerlingen van groep 8 van de basisschool De Spits in Utrecht (Lunetten) en leerlingen van de Girls Secondary School in Lilongwe hebben zich de afgelopen maanden intensief beziggehouden met de Global Goals van de Verenigde Naties. Het resultaat is een Global Goals Journal met bijdragen over de situatie in Nederland en in Malawi.

De meisjes in Malawi gebruikten papier en potlood, de Nederlandse kinderen werkten op hun laptop. Het enthousiasme voor het programma was echter hetzelfde! In de Spits-school maakten ze een muurkrant met informatie over Malawi. In de krant schrijven de kinderen (11-12 jaar) vooral over hun eigen leefsituatie. In het Engels, het was ook een oefening in het kader van de Engelse les. In Lilongwe hadden de (wat oudere) leerlingen intensieve discussies over de wereldwijde doelen en het belang van deze doelen voor hun land. Dat resulteerde in essays over de verschillende doelen voor een duurzame ontwikkeling van het land. Malawi is een van de armste landen ter wereld, Nederland is een van de rijkste. In deze krant voel je de verschillen.

De leerlingen en leerkrachten van de Girls Secondary School in Lilongwe

Uit Lilongwe kregen we zoveel kopij dat er nog een bijlage overbleef met essays en gedichten over thema’s van de Global Goals.

Het samenwerkingsproject was een initiatief van Leida Schuringa van QC Malawi. Leida en Liesbeth hebben op De Spits het project ingeleid. Voor de vormgeving kregen we steun van Wil van de Ven van Je weet zelf tv.  De  nodige financiële bijdragen zijn betaald uit het budget dat de Stichting QC Malawi ontving van Utrecht4GlobalGoals . In Malawi was Emmanuel Kumwanje onze project manager. En verder is er natuurlijk hard gewerkt aan het project door alle leerkrachten: Rachel Iphani, Mrs Mitumba (Lilongwe) en Hanneke in ’t Groen, Rieke Huijgen en Annelies Huysmans (Utrecht).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *